PRO8L3M zaskoczył fanów nową wersją „W domach z betonu” Martyny i Andrzeja Jakubowiczów. Ten hymn lat 80. zyskał świeże brzmienie. Zespół otworzył nim swój najnowszy album, oddając hołd oryginałowi.
Lider PRO8L3M opowiedział o powstaniu tej wersji. Utwór zrobił na nim wrażenie dopiero po napisaniu. To trudna i osobista historia.
Nagrywając wokale, PRO8L3M chciał naśladować intonację dziecka. Ostatecznie wybrał delikatną arytmię, by uzyskać efekt dorosłego głosu. Inspiracją był „W domach z betonu nie ma wolnej miłości”.
Kluczowe wnioski
- Zespół PRO8L3M stworzył nową interpretację klasycznego utworu „W domach z betonu”
- Lider zespołu opowiedział o genezie powstania tej wersji, która była dla niego osobistym wyzwaniem
- Inspiracją do kompozycji był legendarny utwór Martyny i Andrzeja Jakubowiczów
- W wokalu PRO8L3M próbował uzyskać efekt mówienia ustami dorosłego człowieka
- Utwór otwiera najnowszy album zespołu, którym chcieli oddać hołd oryginalnemu przekazowi
Geneza utworu „W domach z betonu”
Utwór „W domach z betonu” zespołu PRO8L3M czerpie z legendarnej piosenki Martyny i Andrzeja Jakubowiczów. Artyści wykorzystali charakterystyczne sample w refrenie i wstępie swojej wersji. Kontekst historyczny i społeczny lat 80. wpłynął na budowę i przesłanie nowej kompozycji.
Inspiracja i kontekst historyczny
Piosenka Jakubowiczów z 1983 roku stała się symbolem pokolenia blokowisk. Tekst poruszał ważne społecznie tematy, odzwierciedlając trudne realia tamtych czasów.
PRO8L3M, sięgając po tę kompozycję, nawiązuje do dziedzictwa tamtej epoki. Zespół przygotowuje słuchaczy na ważny przekaz swojej interpretacji.
„W domach z betonu nie ma wolnej miłości” – Martyna i Andrzej Jakubowiczowie
Martyna i Andrzej Jakubowiczowie, znani jako Kasia i Tomek, byli ważnymi postaciami polskiej sceny muzycznej. Ich piosenka stała się hymnem pokolenia, poruszając kwestie społeczne i kulturowe młodych ludzi.
PRO8L3M, inspirując się klasykiem, tworzy nową, współczesną interpretację. Zespół przedstawia własną artystyczną wizję, nawiązując do korzeni oryginalnego utworu.
Przesłanie i interpretacja tekstu
„W domach z betonu” PRO8L3Ma to mocny komentarz do życia w polskich blokowiskach. Utwór porusza trudne tematy: brak wolności, nierówności i alienację. Staje się głosem pokolenia wychowanego w szarych osiedlach.
„Domy z betonu” to metafora chłodnego, beznamiętnego otoczenia. Symbolizują brak emocji i więzi międzyludzkich. To obraz życia w anonimowej przestrzeni betonowych osiedli.
Brak wolnej miłości w tekście odzwierciedla poczucie ograniczenia i uniformizacji. Alienacja – fizyczna i psychiczna – dotyka młodego pokolenia. Zmuszeni są żyć w szarych, betonowych blokach.
„Tutaj nie ma wolnej miłości, wszyscy żyją pod presją”
Utwór PRO8L3Ma staje się głosem pokolenia dorastającego w cieniu blokowisk. Odzwierciedla ich doświadczenia i aspiracje. To interpretacja rzeczywistości życia w betonowych osiedlach.
Analiza konstrukcji lirycznej
PRO8L3M użył prostego, ale mocnego flow w „W domach z betonu”. Podkreśla to siłę przekazu utworu. Artysta wprowadza delikatną arytmię, co przypomina mowę dziecka.
Technika wokalna nawiązuje do klasycznego rapu. Wyróżnia się wyraźną dykcją i precyzyjnym akcentowaniem. Umiejętne operowanie pauzami dodaje autentyczności i charakteru.
Kompozycja zawiera samplingi z oryginalnego utworu. To bezpośrednie nawiązanie do klasycznej inspiracji. Łączy nowoczesne środki wyrazu z historycznym kontekstem.
Takie zabiegi tworzą spójną, wielowymiarową konstrukcję liryczną. Wzbogacają przekaz i nadają utworowi głębszego znaczenia.
Kompozycja muzyczna i produkcja
Utwór „W domach z betonu” PRO8L3MA opiera się na brzmieniach syntezatorów z lat 80. Dźwięki te tworzą nostalgiczną atmosferę. Przenoszą nas w przeszłość, przywołując klimat tamtej epoki.
Instrumenty i brzmienia lat 80.
Kompozycja wykorzystuje dźwięki analogowych syntezatorów, popularne w tamtym okresie. Brzmienie gitar, basu i perkusji nawiązuje do estetyki lat 80. Każdy element aranżacji oddaje klimat pierwowzoru utworu.
Bit i automatyczny perkusyjny
Podstawą rytmiczną jest bit stworzony na analogowym automacie perkusyjnym. Ten charakterystyczny wzór nadaje utworowi retro-futurystyczną strukturę. Przywołuje nostalgiczne wspomnienia i tworzy atmosferę lat 80.